Vin schimbări semnificative în domeniul asigurărilor RCA pentru șoferi. Până cel târziu la finalul anului, țara noastră trebuie să implementeze o directivă europeană care vine cu norme în plus față de ce știam, informează antena3 CNN.
În premieră pentru țara noastră, trotinetele și bicicletele cu motor vor fi în mod obligatoriu asigurate RCA.
Apoi, în situația în care vehiculele nu sunt utilizate ca mijloc de transport, atunci asigurarea RCA nu va acoperi daunele produse de un posibil accident. În acest caz cel vinovat de accident trebuie să scoată bani din buzunar pentru a achita daunele.
Se vor introduce și derogări de la plata RCA în cazul vehiculelor utilizate sezonier printre care și motocicletele.
Exceptate ar putea fi şi mașinile de poliție sau pompieri dar numai dacă statul își va asuma achitarea daunelor în caz de accident.
Mai mult decât atât, verificările privind valabilitatea polițelor RCA vor fi făcute și prin intermediul unor dispozitive electronice, fără a fi necesară oprirea mașinii de către un agent.
Schimbări importante în legislația RCA
Cinci dintre cele mai importante modificări care vor fi făcute în legislația asigurărilor auto până la finalul acestui an:
În situațiile în care vehiculele nu sunt utilizate ca mijloc de transport, asigurarea RCA nu va mai acoperi accidentele produse de acestea;
Limitele de despăgubire cresc și vor fi exprimate în lei, la un curs indicat de Directivă. În cazul daunelor materiale limita crește de la 1.220.000 de euro la 1.300.000 de euro, iar în cazul vătămărilor corporale, suma maximă ce va putea fi plătită în baza unei polițe RCA urcă de la 6.070.000 de euro la 6.450.000 de euro;
Se va introduce un tipizat standard la nivel european care să conțină istoricul daunelor acoperite de RCA comise de fiecare asigurat. În România, Biroul Asigurătorilor Auto (BAAR) a lansat deja de doi ani un serviciu care permite eliberarea online a unui certificat de daunalitate valabil în toată Europa, cu ajutorul căruia românii care conduc în afara țării pot obține prețuri mai mici pentru RCA, în cazul în care au un istoric de daună bun.
Schimbări importante în legislația RCA
Se vor introduce reglementarea derogărilor de la plata asigurării RCA. Nu se cunosc încă detalii despre felul în care România va înțelege să reglementeze aceste excepții, însă s-a discutat despre situații cum ar fi vehiculele utilizate sezonier (inclusiv automobile sau motociclete), în cazul cărora se va putea suspenda obligația de asigurare.
Cert este că, potrivit Directivei Europene, statul va putea decide să elimine obligativitatea asigurării în cazul unor instituții (de exemplu Poliția sau Pompierii, dar și orice alte instituții), sub condiția ca statul să garanteze plata daunelor în caz de accident;
Se vor introduce reglementări clare privind felul în care BAAR va putea comunica cu alte instituții, foarte importantă aici fiind comunicarea cu Direcția Regim Pemise de Conducere și Înmatricularea Vehiculelor (DRPCIV), care ar putea conduce la verificarea existenței RCA fără un control direct asupra vechiculului, mai ales că aceași Directivă spune că trebuie permise și metode de control fără oprirea vehiculului, cu metode electronice.
RCA pentru biciclete şi trotinete
Autoritatea de Supraveghere Financiară a inițiat un proiect de Ordonanţă de Urgenţă care vizează modificarea legislației cu privire la polițele RCA, iar posesorii de trotinete sau biciclete electrice vor plăti polițe de asigurare, informează antena3 CNN.
Polițele RCA ar urma să fie plătite de către toți posesorii de vehicule autopropulsate care se deplasează cu o viteză maximă mai mare de 25 km pe oră. În această categorie sunt incluse trotinetele sau bicicletele electrice.
Asigurătorii spun că noile polițe ar putea costa aproximativ 150 de lei pe an. În prezent, doar firmele care închiriază astfel de vehicule pe două roți sunt obligate să plătească poliţe RCA. Pentru ceilalți posesori, asigurările sunt facultative.
„Discutăm de un cost de 30 de euro pe an şi avem o limită de vătămări corporale şi răspundere civilă faţă de terţ de 1.000 de euro”,
a declarat Marius Constantinescu, expert în asigurări.