Un proiect de lege aflat în dezbatere publică vine cu schimbări importante în Codul Rutier. Astfel, Poliția ar putea folosi ca probe filmările din trafic.
Poliția Română ar putea sancționa șoferii indisciplinați folosind ca probe filmările din trafic surprinse de camerele de bord și cele de supraveghere. Prevederea apare într-un proiect de lege aflat în dezbatere publică, informează fanatik.ro.
Codul Rutier, schimbări importante
În România, miile de camere video instalate de municipalități în marile orașe sau cele de bord surprind zilnic contravenții comise de șoferi. Unele dintre ele sunt foarte grave.
În ciuda acestui aspect, agenții de circulație de la Poliția Română nu pot lua măsuri împotriva celor care încalcă regulile, de multe ori cu intenție. Motivul este unul cât se poate de ”românesc”: nu-i lasă legea.
Teoretic, conducătorii auto care încalcă Codul Rutier pot fi cu ușurință depistaţi, după numărul de înmatriculare. Ei bine, conform legii în vigoare, ei nu pot fi sancționați.
Amenzile se pot da numai dacă un agent a fost martor la săvârșirea contravenției sau dacă aceasta a fost înregistrată cu mijloace tehnice omologate aflate în dotarea Poliției.
Această anomalie ar putea dispărea în curând. Potrivit unui proiect de ordonanță aflat în dezbatere publică, șoferii ce surprind diverse posibile încălcări ale regulilor rutiere vor putea trimite înregistrările audio-video polițiștilor.
În baza acestora, dar și a altor mijloace de probă, oamenii legii vor putea sancționa șoferii care se abat de la regulile Codului Rutier.
Abaterile care vor putea fi sancționate pe baza filmările camerelor
Dacă proiectul va deveni o lege, românii care au fost martori ai încălcării unor reguli de circulație vor putea încărca înregistrarea ce conține evenimentul rutier, făcută cu camera de bord sau cu telefonul. Ulterior, sesizarea va ajunge la poliția rutieră pe raza căreia a avut loc încălcarea regulilor rutiere.
- nerespectarea semnificației culorii roșii a semaforului;
- adoptarea unui comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice;
- neacordarea priorității de trecere pietonilor angajați în traversarea regulamentară a drumului public prin locurile special amenajate și semnalizate, aflați pe sensul de deplasare a autovehiculului, tractorului agricol sau forestier ori tramvaiului;
- neacordarea priorității de trecere vehiculelor care au acest drept;
- nerespectarea regulilor privind depășirea;
- neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roșii și/ sau sonore sunt în funcțiune;
- efectuarea, de către conducătorul de autovehicul, pe autostradă sau pe drumul expres, a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, a circulației în sens contrar sensului de circulație, a circulației sau traversării de pe un sens de circulație pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părți carosabile.