Sute de cadre didactice şi părinţi ai unor elevi de la licee din municipiile Slatina şi Reşiţa au participat, alături de reprezentanţi ai elevilor, poliţişti şi psihologi, la ateliere de lucru pe tema fenomenului de bullying în şcoli, în cadrul unui proiect de parteneriat educaţional derulat de compania Artrom Steel Tubes.
Proiectul de prevenire a bullyingului a fost iniţiat anul trecut, cu o primă etapă ce a pus accentul pe sensibilizarea elevilor cu privire la efectele negative ale fenomenului, iar anul acesta a continuat, cu etapa a doua, de formare a cadrelor didactice şi de implicare a părinţilor în identificarea şi gestionarea situaţiilor de bullying, informează agerpres.ro.
Fenomenul de bullying, în atenţia a sute de părinţi şi profesori
Potrivit psihologului Alina Pop, care a vorbit în cadrul atelierelor despre fenomenul de bullying, dacă un copil victimă nu este ajutat la timp, există riscul de abandon şcolar, de a fugi de acasă, iar pe termen lung copilul poate dezvolta comportamente agresive, neîncredere în sine, probleme de sănătate, depresie şi se poate ajunge şi la tentativă de suicid.
Alina Pop a subliniat nevoia copiilor de a fi crezuţi de părinţi şi necesitatea formării unei echipe între copil, părinte şi profesor pentru gestionarea unei situaţii de bullying.
Psihologul a punctat că atunci când elevii raportează situaţii de bullying cadrele didactice ar trebui să le ia în serios, să păstreze o evidenţă a tuturor lucrurilor şi dovezilor, iar obiectivul final trebuie să fie întotdeauna oprirea comportamentelor individuale agresive.
Bullyingul poate constitui o infracţiune
Bullyingul, prin formele de manifestare – lovire, şantaj, hărţuire, distrugere -, poate constitui o infracţiune, a precizat şefa Serviciului Siguranţă Şcolară din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Olt, Gabriela Lazăr.
Faptele nu rămân nepedepsite. Începând cu vârsta de 14 ani se poate constitui un dosar penal faţă de un făptuitor minor. Până la vârsta de 14 ani minorul nu răspunde penal, dar se constituie dosar penal pentru a se stabili ce s-a întâmplat.
Bullying-ul ia amploare în școli
În România, fenomenul de bullying are proporții nemaiîntâlnite: 1 elev din 2 este victima actelor de amenințare, de umilire sau de violență fizică, iar 4 copii din 5 asistă la situații de bullying.
Conform datelor oficiale, în sistemul de educație a fost înregistrată o creștere cu aproape o treime a situațiilor de bullying sesizate, în anul școlar 2021-2022, prin comparație cu anul școlar anterior (10.971 de situații de bullying constatate, față de 7.715).
În realitate însă, fenomenul este mult mai grav. O analiză recentă a Organizației Salvați Copiii (finalul anului 2022) arată că bullying-ul în școală ori în clasă și perpetuarea lui în mediul online afectează emoțional, an de an, sute de mii de elevi care devin victime ale situațiilor de violență fizică și de amenințare sau ale mesajelor umilitoare transmise online (49%), asistă în calitate de martori (82%) sau recunosc că au comis ei înșiși astfel de fapte (27%).