Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) derulează, în această perioadă, o actiune de verificare a site-urilor de cumpărături și aplicații care funcționează ca o piață online, Temu și Shein, informează instituția într-un comunicat.
Temu și Shein, magazinele online aflate și printre preferatele românilor atunci când vine vorba de shopping, se află în vizorul ANPC. Sunt desfășurate verificări privind activitatea site-urilor de cumpărături și aplicațiilor.
Temu și Shein au intrat în vizorul ANPC
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) anunță într-un comunicat de presă că se cercetează dacă aceste platforme și aplicații, care funcționează ca o piață online, desfășoară practici incorecte în relația cu clienții.
Aceste practici ar influența comportamentul economic al consumatorilor, notează fanatik.ro.
„Se verifică potenţiale încălcări ale legislaţiei orizontale privind siguranţa produselor şi protecţia consumatorilor (reduceri neautentice) şi practici agresive – interfeţe manipulatoare (dark patterns)”,
conform ANPC.
Pe lângă aceste posibile încălcări ale legii, ANPC atrage atenția asupra vânzării sub presiune, metodă pe care unele site-uri o utilizează.
Verificările se concentrează asupra metodelor precum „recompensarea implicării unei persoane cu un produs sau serviciu cu un premiu (gamification), dar şi alte aspecte (de exemplu, legate de siguranţa produselor)”.
Recomandările ANPC pentru consumatorii din România
Înainte de încheierea achiziționarii, consumatorii trebuie să verifice dacă pe site-ul comerciantului există informații corecte și complete privind:
- datele sale de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc.);
- caracteristicile esenţiale ale produsului;
- preţul cu toate taxele incluse;
- cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
- modalităţile de plată şi de livrare;
- perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului;
- existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.
ANPC recomandă ca, în cazul în care întâmpinați o problemă atunci când faceți cumpărături online, să încercați o rezolvare directă cu operatorul economic, pe cale amiabilă.
Dacă acest lucru nu funcționează, vă puteți adresa Direcției de Soluționare Altenativă a Litigiilor din cadrul ANPC https://anpc.ro/ce-este-sal/, în cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul României.