Ajutorul de încălzire de la stat reprezintă un sprijin semnificativ pentru pensionari, mai ales în sezonul rece, când costurile pentru menținerea confortului termic în locuințe cresc considerabil.
Acest ajutor le permite persoanelor cu venituri reduse să își gestioneze mai bine cheltuielile, contribuind la acoperirea facturilor la gaze, lemne sau alte surse de încălzire.
Premierul Marcel Ciolacu a anunțat că seniorii ale căror pensii au crescut după recalculare vor primi în continuare ajutorul pentru încălzire.
Ajutorul de încălzire se acordă și în iarna 2024 – 2025
Pensionarii care primesc ajutor pentru încălzire vor beneficia de bani și în iarna 2024 – 2025. Anunțul a fost făcut de Mihai Constantin, purtătorul de cuvânt al Guvernului.
Ajutorul pentru încălzirea locuinței se acordă în funcție de venitul net lunar pe membru de familie sau al persoanei singure, scriu reprezentanții Ministerului Muncii.
Venitul mediu net lunar până la care se acordă ajutorul pentru încălzire este de:
- 1386 lei /persoană în cazul familiei
- 2053 lei, în cazul persoanei singure
Condiții pentru a solicita ajutorul de încălzire
Veniturile ce vor fi luate în calcul la stabilirea ajutorului pentru încălzirea locuinței reprezintă totalitatea veniturilor nete pe care le realizează persoana singură sau, după caz, membrii familiei, în luna anterioară lunii în care se solicită ajutorul pentru încălzire.
Veniturile care se iau în calcul sunt aceleași ca și în cazul ajutorului social, respectiv salarii, pensii, indemnizații de șomaj, alte drepturi de asigurări sociale, indemnizații speciale etc., cu excepţia:
- alocaţiei pentru susţinerea familiei
- alocaţiei de stat pentru copii
- bugetului personal complementar lunar şi a prestaţiilor sociale privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare
- burselor școlare
- stimulentului educațional oferit sub formă de tichet social pentru stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor proveniți din familii defavorizate;
- sprijinului financiar prevăzut de Hotărârea Guvernului nr. 1.488/2004 privind aprobarea criteriilor şi a cuantumului sprijinului financiar ce se acordă elevilor în cadrul Programului național de protecție socială „Bani de liceu”
- veniturilor obținute din activitățile cu caracter ocazional desfășurate de zilieri
- sumelor ocazionale acordate de la bugetul de stat sau bugetele locale cu caracter de despăgubiri sau sprijin financiar pentru situații excepționale.
Acte necesare
1. Cerere şi declaraţie pe proprie răspundere, însoţită de documentele doveditoare
2. Documente de identitate titular şi membrii (B.I., C.I., C.I.P., P, P.S.T., P.S.P., D.I.);
3. Copie factura energie termică, gaze naturale, energie electrică;
4. Acte doveditoare privind locuinţa:
- Contract de vânzare-cumpărare;
- Contract de vânzare-cumpărare cu clauză de întreţinere sau cu clauză de habitaţie;
- Contract de închiriere;
- Contract comodat;
- Certificat de moştenitor/act succesiune;
- Împuternicire notarială întocmită de proprietarul locuinţei sau de titularul contractului de închiriere, ori de reprezentantul legal al persoanei singure care nu a împlinit vârsta de 16 ani;
- Titularii trebuie să facă dovada legală a gospodăririi separate (factură de curent electric, factură de gaze, factură de apă) în situaţia în care la o adresă locuiesc mai multe familii;
- Adeverinţă de la Asociaţia de Proprietari/Locatari din care să rezulte numele, prenumele, persoanelor înregistrate în cartea imobilului şi care figurează la cotele de întreţinere; codul radet; adresa de e-mail a asociaţiei;
- Alte documente, după caz.
5. Acte doveditoare privind componenţa familiei:
- Copie act de identitate solicitant şi ale tuturor membrilor familiei care au vârsta peste 14 ani (B.I., C.I., C.I.P.);
- Copie certificate de naştere ale copiilor pâna în 14 ani;
- Copie certificat de căsătorie;
- Hotărâre de divorţ/act notarial – dacă este cazul.
- Declaraţie pe propria răspundere că persoanele sunt despărţite în fapt – dacă este cazul.
- Certificat de deces – dacă este cazul .
- Copie hotărâre judecătorească definitivă de încredinţare a copilului sau încuviinţare a adopţiei, Hotărârea Comisiei pentru Protecţia Copilului privind măsura de plasament familial al minorului, Decizia Directorului General al Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului sau Hotărârea Judecătorească privind măsura plasamentului în regim de urgenţă/Hotărârea Judecătorescă de instituire a tutelei/curatelei sau, după caz, Dispoziţia Autorităţii tutelare, potrivit legii şi dacă este cazul.
- Alte acte doveditoare privind componenţa familiei, după caz;
6. Acte doveditoare privind veniturile:
- Adeverinţa de salariat pentru toţi membrii familiei, din care să reiasă venitul net obţinut în luna anterioară depunerii cererii, valoarea bonurilor de masă sau menţiunea că nu se primesc bonuri, prime, indemnizaţii de hrană etc.
- Copii taloane pensie (pentru toate tipurile de pensie)/adeverinţă de la Casa de Pensii din luna anterioară depunerii cererii;
- Adeverinţă eliberată de Casa de Pensii din care să reiasă dacă figurează cu dosar de pensie, dacă este cazul;
- Copie talon de plată a indemnizaţiei de şomaj şi/sau venitul lunar de completare a şomajului;
- Copii talon alocaţie de stat, plasament sau alte indemnizaţii, din luna anterioară depunerii cererii;
- Copii taloane indemnizaţie handicap sau orice alte indemnizaţii acordate conform legii, venit din luna anterioară depunerii cererii;
Venituri realizate din arendare, dobânzi bancare, înstrăinare de bunuri etc., dacă este cazul; (în funcţie de veniturile obţinute, vor putea fi solicitate la depunere acte suplimentare, de exemplu: un extras de cont pentru luna în care se depune cererea pentru a constata dacă persoana sau familia deţine un depozit bancar cu valoare mai mare de 3000 lei).
Persoanele apte de muncă, ce nu realizează venituri din salariu sau din alte activitaţi, au obligaţia de a prezenta o adeverinţă care să ateste că sunt înregistrate în evidenţă agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă judeţene.
7. Alte documente doveditoare:
- Declarație GDPR
- Persoanele care deţin autoturisme – copie carte autoturism /talon autoturism (din care să reiasă anul de fabricaţie al autoturismului);
- Pentru persoanele care solicită ajutor pentru încălzirea locuinţei cu energie electrică, contract de debranşare energie termică/gaze naturale sau adeverinţă eliberată de către administraţia blocului, în care să se specifice că încălzirea locuinţei se face cu energie electrică;
- Orice alte documente solicitate, după caz.