Ministerul Educației propune ca examenele scrise de la Evaluarea Națională și Bacalaureat să se încheie în luna iunie, iar lucrările să fie vizualizate după afișarea rezultatelor inițiale și înainte de depunerea contestațiilor. Proiectele de ordin privind organizarea și calendarul acestor examene au fost lansate luni în dezbatere publică.
O alternativă luată în considerare de Ministerul Educației este ca probele scrise ale Evaluării Naționale și Bacalaureatului să înceapă după încheierea cursurilor anului școlar 2024-2025.
Ministerul Educației vrea să schimbe calendarul examenelor de Bacalaureat și Evaluare Națională
Ministerul Educației a lansat luni în dezbatere publică două ordine: unul privind organizarea și desfășurarea Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a în anul școlar 2024-2025 și altul referitor la organizarea și desfășurarea examenului național de Bacalaureat din 2025.
După încheierea etapei de consultare, care este programată să se finalizeze pe 26 august, la ora 12:00, forma finală a documentelor va fi aprobată prin ordin de ministru, după analiza feedbackului primit și după ședința Comisiei de Dialog Social.
Principalele modificări propuse de Ministerul Educației
- desfășurarea probelor de competențe de la Bacalaureat în perioada 27 ianuarie – 7 februarie 2025;
- finalizarea probelor scrise la Evaluarea Națională și Bacalaureat înainte de sfârșitul lunii iunie;
- posibilitatea vizualizării lucrărilor după afișarea rezultatelor inițiale și înainte de depunerea contestațiilor, atât pentru Evaluarea Națională, cât și pentru Bacalaureat, ceea ce va duce la prelungirea perioadei de contestații.
Potrivit ministerului, decizia de a permite vizualizarea lucrărilor a fost luată pentru a oferi o fundamentare mai bună a deciziei de contestare a notei obținute inițial. Depunerea contestației nu este condiționată de vizualizarea lucrării, iar aceasta se va face la centrele de examen.
Ministerul Educației subliniază că propunerea de calendare este motivată de necesitatea de a lua în considerare evoluția temperaturilor extreme din timpul verii, care pot afecta performanța candidaților, precum și de cerința de a găsi o soluție eficientă pentru ca elevii a căror admitere la învățământul superior depinde de prezentarea diplomei de bacalaureat să se încadreze în termenele stabilite.